movie75 document98 business62 business62 paper101 documents15  breakfast13 jarokelo transport305 1 archery6  network73  navigation9 question28  file148   info24

KEZDŐLAP KÖRNYEZET 'SZ@R' ÜGY Szennyvízkezelő bővítése, korszerűsítése nem hivatalos álláspont

'SZAR' ÜGY, avagy szennyvízkezelő bővítése, korszerűsítése nem hivatalos álláspont

 

Ezt a cikket azért adom közre, mert felháborítónak tartom, hogy Alsónémedi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 2010. év végén több munkacsoportot hozott létre, amik így vagy úgy de több hónap késéssel sem jutottak semmilyen állásfoglalásra. Az okokat egyenlőre nem feszegetem, de előbb vagy utóbb az ok-okozati összefüggéseket is tisztába kell tennünk.

A szóban forgó munkacsoport azért jött létre, mert 2010. novemberében egy rendkívüli ülésen a Képviselő-testület gyakorlatilag mindenféle előzetes írásos előterjesztés nélkül olyan többszáz milliós összértékű pályázat önerőbiztosításával kapcsolatban döntött, aminek részleteiről és hosszútávú hatásairól semmiféle információval nem rendelkezett.

 

Név szerinti szavazást kértem. Felhívtam a képviselő-társaim figyelmét, hogy az általunk korábban kifogásolt döntések is kísértetiesen hasonló körülmények között születtek, továbbá a 2011-es év költségvetés tervezetét még szalvétára írva sem láttuk. Végül csak én szavaztam nem-mel, de nem azért mert nem tartom fontosnak és mindennél sürgetőbbnek a beruházást, hanem a választott konstrukció és a döntés megkérdőjelezhetőnek mondható eljárása miatt.

hanganyag

Határozat a munkacsoport létrehozásáról

2010-12-14 - KTH332/2010. (12. 14.) sz. önkormányzati határozat
Alsónémedi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 8 igen szavazás alapján az alábbi határozatot hozta:
332/2010. (12. 14.) sz. önkormányzati határozat
Alsónémedi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete munkacsoportot állít fel az „Alsónémedi szennyvíztisztító-telepének korszerűsítése és bővítése” (KEOP-1.2.0/B/10-2010-0051) című pályázat kapcsán felmerült kérdések megvizsgálására. A munkacsoport tagjainak Józan Sándor alpolgármestert, Juhász Zoltán, Némedi Rezső és Zsin Géza képviselőket választja. Kéri a munkacsoportot, hogy a Képviselő-testület 2011. január 25-i ülésére készítsen összefoglalót munkájáról és szükség szerint tegyen javaslatot a további teendőkre.
Határidő: 2011. január 25.
Felelős: Józan Sándor alpolgármester.

 

Fontos hozzátenni, hogy a lemondásomból eredő huza-vona miatt a bevállalt határidő nem volt tartható.

 

A következőkben összefoglalnám a munkacsoporton belüli tevékenységet és az általam kialakított

EGYÉNI ÁLLÁSFOGLALÁST:

Előzmények

Mindenekelőtt tájékozódtunk, 2010 decemberében meglátogattuk a meglévő szennyvízkezelőt, ahol Kozma Úr körbevezetett minket és készséggel segítette a munkánkat. Sajnos kiderült, hogy a több mint 10 éve, (érvényes engedéllyel 4 éve) üzemelő szennyvízkezelő kapacitásban és a kibocsájtott víz paramétereiben sem felel meg az elvárásoknak. A technikai és technológiai megoldás főleg az alacsony (téli) hőmérséklet viszonyok miatt - terheléstől függetlenül is - gyakorlatilag nem alkalmas a támasztott követelmények kielégítésére. Ebből következően majdnem 10 évig - mivel működési engedélyt nem kapott - próbaüzemben működött. A működés során több alkalommal is környezetvédelmi bírság kiszabására került sor. A határértéken felüli kibocsájtások kisebb részben a technológiából, nagyobb részben az alacsony környezeti hőmérsékletből és a vákuumos beszállítás során keletkező további hőveszteségből és az ezzel párosuló teljes kihasználtságból adódtak. A választott műszaki megoldásnál nagy kockázatot rejt magában a puffer és tartalék reaktor nélküli váltott üzem, ami igen nagy tervezési hiba.

Elmondhatjuk, hogy a szennyvízkezelő kapacitás bővítésének és a korszerűsítésének már évek óta prioritást kellett volna élveznie, nem csak a környezetvédelmi bírságok, hanem a felszíni vizek védelme és a környezettudatos, a jövőnkért, a településünkért tényleges felelősséget tanúsító magatartás érdekében is. Ugyanakkor teljességgel érthetetlen, hogy az előző Képviselő-testület(ek) a szennyvízkezelés égető problémájának megoldása helyett mégis inkább immobil eszközökre (pl. Suzuki telephely) pazarolták az Önkormányzat rendelkezésre álló anyagi forrásait.

Időközben mintegy 800 milliós kötvény kibocsájtása mellett megépült az iskola új szárnya és a tornacsarnok is nagyjából 1 millárd forintból. Ennél a beruházásnál nem sikerült pályázati forrásokat igénybevenni. A szennyvízkezelő korszerűsítésének pályázatára már többmillió forint került elköltésre. Az első fordulón nyertes előző pályázatunk a második fordulón (RMT) a szolgáltatott adatok valótlansága miatt elbukott. Ez önmagában is részben kidobott pénzé tette a pályázatra fordított erőforrásokat. Az új, egyfordulós KEOP pályázat - Vincze József Polgármester Úr külön kérésére - a lehető legnagyobb támogatási intenzitást előtérbe helyezve került beadásra.

Műszaki megoldás

Második lépésként meghívtuk a megvalósítandó szennyvízkezelő tervezőjét, aki egy minden tekintetben kielégítő és a projekt műszaki tartalmát teljeséggel és részletesen alátámasztó előadást tartott. A bevezetendő technológia már számos magyarországi településen működik. Az új tecnikai és technológiai megoldás megnyugtatóan túl fogja teljesíteni a támasztott kapacitás és kibocsájtási határérték követelményeket. A régi reaktorok pufferként való hasznosítása költséghatékony és megbízható megoldást fog nyújtani az utóbbi időszakra jellemző hirtelen és nagy mennyiségű csapadék okozta gondokra is.

Gazdasági konstrukció

A KEOP pályázat követelménye, hogy a támogatott projektnél CBA elemzéssel olyan gazdaságos működés (szennyvízár) legyen kialakítva, hogy a szennyvízkezelés árbevétele forrást biztosítson a szennyvízkezelő működésére és hosszú távon a 'fenntartható' működésre (pótlásra is). A pályázat és a csatolt CBA elemzés mintegy bruttó 500 forintos köbméterenkénti díjjal számol, vízdíjjal együtt nagyjából bruttó 750 Ft-ot jelentene köbméterenként. Ez egy elég hirtelen és drasztikus terhelést jelentene a lakosság számára, a jelenlegi gazdasági helyzetet figyelembe véve minimum megkérdőjelezhető a megfizethetősége.

Árképzés

Harmadik lépésként megvizsgáltuk az árképzést, a jelentős áremelkedés oka többrétű:
-Véleményünk szerint a CBA bemeneteként olyan Airvac adatok szerepeltek, amik eltorzították a tényleges alapállapotot. Mivel ezen témában négy hét után sem kaptunk választ a Kozma Úrtól , nem tudtuk minden kétséget kizáróan tájékozódni. A kft főkönyvi kivonatából kiderül, hogy nem kizárólag szennyvízkezelés a tevékenysége és az árbevétel / ráfordítás / nyereség-veszteség arány tevékenységenként nem áttekinthető. Feltételezzük, hogy a CBA bemeneteként az összes árbevétel, ráfordítás, nyereség-veszteség számok kerültek, ez abban a tekintetben releváns, ha a szennyvízkezelés árbevétel egy részét egy más tevékenység ráfordításainak finanszírozására használták. Ha így van, akkor a kvázi (statisztikai módon számolt) köbméterenkénti önköltség az indokoltnál magasabb szinten lett meghatározva. A végleges állásfoglalás kialakításához az Airvac összes ráfordításának teljes átvilágítása szükséges.
-A magas támogatási arány miatt műszakilag nem feltétlenül szükséges, illetve célszerűségi szempontból támogatás nélkül egyébként nem költséghatékony járműbeszerzésnek(iszapszállító jármű) is hosszútávon kedvezőtlen árfelhajtó hatása van. Teljesen leegyszerűsítve: akinek szüksége van egy liter tejre, ne vegyen egy tehenet.
-A pályázatból következően, a teljes projektköltség nagy százalékát kell projekt-menedzsmentre, illetve kommunikációra fordítani, ez is komolyan terheli a CBA-ban szereplő projektértéket, ami a későbbi szennyvízdíjak további emelkedését eredményezi.

A projekttel kapcsolatos fenyegetések:

-A kiírásban szereplő alsó decilisre(a lakosság legkevesebb jövedelemmel rendelkező alsó 10 %-a) nem érvényesül a kiírás által megkövetelt megfizethetőség
-A valószínűleg nem helytálló bemeneti adatok miatt, önmagában a szennyvízkezelési tevékenységet figyelembe véve tetemes nyereség keletkezne, a kiírás szerint a támogatás arányos részét vissza kellene fizetni.
-A projekt hatásai többszörösen túlmutatnak a 4 éves választási cikluson, a település lakói számára megfelelő tájékoztatást és vélemény nyilvánítási lehetőséget kellett volna biztosítani. Ugyan az első pályázatnál papíron volt lakossági fórum, a másodiknál tudtunkkal még papíron sem. A várhatóan rendelkezésre álló idő alatt ez nem is kivitelezhető.

 

A jelenleg tervezett konstrukcióban a köbméterenkénti

bruttó 350 Ft szennyvízdíj 500 Ft-ra emelkedne.

Lehetne valamilyen más megoldás is?

IGEN.

(folyt. köv. hamarosan...)